Friday, January 23, 2009

AWAS AGEN PALSU PASPORT


MUDIN...Agen palsu

SEKURANG-KURANGNYA lapan orang warga asing, kesemuanya wanita Filipina telah ditipu oleh seorang lelaki yang dikenali dengan nama Mudin yang mengaku sebagai agen merekrut pembantu rumah asing.

Seorang mangsa, Ester Candido Resureccion, telah membuat laporan polis di balai polis Karamunsing setelah merasa diperdaya dan tertipu Mudin sehingga kerugian RM500.

"Saya jumpa dia di Api-Api Centre. Kawan kasi kenal. Dia mau tolong dapatkan pas lawatan kerja sementara sebagai pembantu rumah, tetapi selepas dia dapat wang, pasport saya tidak diurus dan setelah dipaksa baru dia kembalikan pasport saya," ujar Esther yang terpaksa bergegas ke Jabatan Imigresen memohon lanjutan kerana pasnya telah tamat tempoh di tangan Mudin.

Menurut Ester beliau telah membuat laporan polis, tetapi Ester hairan kerana polis tidak mengambil sebarang tindakan penyiasatan kerana beliau melihat Mudin bebas ke sana ke mari mencari mangsa seolah-olah tiada apa yang berlaku.


LAPORAN POLIS ESTER

Ester memberitahu beliau telah menghubungi kedutaannya di Kuala Lumpur untuk mendapatkan bantuan kerana tidak mempunyai wang untuk kembali ke negara asalnya setelah majikannya enggan mengambil beliau bekerja setelah ditipu Mudin.

Sebagai mangsa, Ester merayu agar Pengarah Imigresen menangkap Mudin kerana telah menipu beliau dan rakan-rakannya yang mencari kerja di Sabah dan beliau bersedia memberi keterangan setelah kembali lagi ke negara ini.

No comments:

Post a Comment