Tuesday, January 20, 2009

PALSUKAN KEMATIAN, MANGSA AKAN SAMAN JPN


MATI..."Bolehkah orang mati jadi Perwakilan?" tanya Rafli.


MEMANDANGKAN kesnya sudah hampir dua tahun berlalu, namun Jabatan Pendaftaran Sabah enggan mengaktifkan semula data peribadi di dalam rekod Pusat menyebabkan mangsa, Rafli Bin Dalam membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing dan melantik peguam untuk mengendalikan kesnya.

Dalam laporan polisnya, Rafli mendakwa bahawa beliau telah membuat laporan di Balai Polis Karamunsing KK/RPT/001892/07 pada 30 April 2007 bahawa ada pihak yang memalsukan Sijil Kematiannya C 619367 di Hulu Langat Selangor pada 2001.

"Sejak daripada 30/04/2007 saya telah berulang alik ke Jabatan Pendataran Negeri Sabah bagi mengemaskinikan status saya. Namun sehingga ke hari ini, Jabatan Pendaftaran Negara tidak dapat menyelesaikan status saya dan gagal mengheret pesalah iaitu mereka yang membuat atau bersubahat memalsukan data kematian saya," ujar Rafli selepas membuat laporan polis dengan ditemani Pengerusi Yayasan Warisan Borneo, Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan Aktivis Masyarakat Dr Chong Eng Leong.

Menurut Rafli, beliau telah kehilangan hak ke atas semua hartanya dan hidup dalam penuh kehinaan apabila tidak dapat bekerja dan berniaga bagi menyara lima orang anak yang masih bersekolah dan isteri yang tidak bekerja kerana menjaga anak yang masih kecil.

"Bayangkanlah perasaan anda kalau dihalau keluar daripada rumah dan kereta dirampas? Mereka yang berhutang tidak membayar hutang, kontrak kerja yang telah saya siapkan tidak dapat dituntut semata-mata kerana mengikut rekod saya sudah meninggal dunia," kata Rafli yang tidak mempunyai sumber pendapatan lain selain melakukan apa sahaja kerja untuk mendapat upah yang tidak seberapa demi untuk menyara keluarganya.


JARI...Rafli terpaksa menggunakan cap jari sebagai membuktikan beliau masih hidup.

Kata Rafli beliau telah kehilangan pendapatan lebih RM50,000 sebulan apabila jawatannya di tiga buah syarikat pembinaan ditamatkan serta merta kerana rekod kematiannya dan lesen pendaftaran syarikatnya tidak dapat disambung serta semua akaun banknya dibekukan.

Sebagai warganegara yang dijamin perlembagaan, Rafli mendesak agar polis melakukan siasatan rapi dan menangkap semua talibarut yang terlibat memalsukan sijil kematiannya kerana beliau mempercayai ada sindiket yang terlibat disebabkan ada pihak yang cuba menuntut hartanya, termasuk EPFnya.

Tambah Rafli, beliau terpaksa mendakwa Pengarah Pendaftaran Sabah di mahkamah kerana telah lama bersabar dan secara cuai tidak mengembalikan haknya yang dirampas iaitu kad pengenalan yang paling berharga buatnya.

Rafli hairan kenapa Jabatan Pendaftaran Negara menerima laporan kematiannya pada 2001 di Hulu Langat Selangor dan meluluskan sijil lewat kematiannya pada 2004 sedangkan beliau kehilangan mykad pada 2003 dan mendapatkan kad pengenalan gantian pada tahun yang sama.

"Saya turun membuang undi di Kampung Sembirai, Kota Belud pada pilihanraya umum 2004," ujar Rafli lagi yang mengaku tidak lagi membuang undi pada 2008 kerana kecewa dengan nasibnya yang tidak berubah walaupun mengundi sesiapa sahaja.c


SALINAN...Hanya gambar salinan kad pengenalan ini yang menjadi ingaun ngerinya sejak 2007.


Persoalan yang amat menarik untuk dipersoalkan ialah, sahkan Persidangan Agung UMNO Bahagian Tuaran, jika Rafli salah seorang perwakilan yang turut membuang undi memilih ahlijawatankuasa bahagian berkenaan?

"Saya diminta menjadi perwakilan dan saya mengaku membuang undi untuk memilih perwakilan 7 dan semua jawatankuasa. Sah atau tidak bukan masalah saya kerana Ketua Bahagian saya tahu kes saya, tetapi saya tetap dijadikan perwakilan bagi Kampung Kionsom, Tuaran," ujar Rafli sambil menunjukkan kad,senarai perwakilan dan senarai keahlian yang telah dibayar yuran.

No comments:

Post a Comment