Thursday, January 22, 2009

PERLETAKAN JAWATAN RODERICK ADA KAITAN DENGAN KES HONG KONG?


RODERICK...Wira, juara atau penderhaka kepada Musa?

PERLETAKAN jawatan Peguam Negeri Sabah, Datuk Roderick Fernandez dipercayai mempunyai kaitan dengan kes pengubahan $16 juta wang haram oleh seorang peniaga Sandakan, Michael Chia yang kini menunggu perbicaraan di Mahkamah Tingi Hong kong oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Hong Kong (ICAC).

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, berkata demikian di dalam satu wawancara khas dengan blog http://mysabahkini.blogspot.com di kediamannya di Sokid Villa, Kota Kinabalu.

"Perletakan jawatan Roderick sungguh luar biasa dan dalam kes yang sebegini sewajarnya, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan rapi kerana saya percaya ada sesuatu yang cuba disembunyikan, sehingga akhirnya Peguam Negeri yang menjadi mangsa," ujar Jeffrey sambil merujuk kepada kes perbicaraan Michael Chia di Mahkamah Tinggi Hong Kong atas tuduhan Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Aktiviti Keganasan.

Jeffrey yakin, desas desus yang mengatakan ada pihak yang cuba menjadi 'God-Father' dan perunding di antara Kerajaan Hong Kong dan Kerajaan Malaysia untuk menutup kes berprofail tinggi ini bukanlah omongan kosong.

"Empat pemimpin DAP telah membuat laporan polis di di Balai Polis Dang Wangi yang mendakwa Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman turut terlibat dengan kes penyeludupan dan penggubahan wang haram sejumlah $16 juta setelah ICAC Hong Kong berjaya memberkas Michael Chia," ujar Jeffrey yang merujuk laporan yang dimuatkan di dalam laman web http://ngobalakrishnan.com.




LAPOR....Dr Hiew dan rakannya membuat laporan polis terhadap Musa Aman di Balai Polis Dang Wangi.

Tegas Jeffrey, laporan yang dibuat oleh Pengerusi DAP Sabah, Dr Hiew King Chiew; Adun Sri Tanjung Jimmy Wong dengan ditemani oleh Penasihat DAP, Lim KIt Siang dan Lim Lip Eng harus disiasat walaupun Musa Aman membuat penafian kerana tidak memberikan sebarang kesan dan SPRM sewajarnya menjalankan siasatan walaupun kejadian berkenaan berlaku di luar negara.

Sementara itu kata Jeffrey, beliau percaya laporan laman web Malaysia Today bahawa adik angkat Musa Aman, Michael Chia telah ditangkap di Hong Kong ketika mahu menaiki penerbangan ke Kuala Lumpur kerana didapati membawa RM16 juta wang tunai, kononnnya untuk kegunaan pilihanraya kecil Permatang Pauh tidak boleh dipertikaikan.

"Semua mengetahui bahawa mengikut sumber Hong Kong, ICAC telah memantau pergerakan Michael Chia membawa keluar wang tunai daripada Hong Kong sejak tiga tahun lalu dan hanya tertangkap ketika cuba menyeludup keluar $16 juta wang singapura di dalam briefcasenya," jelas Jeffrey yang meminta agar Media Massa tidak menafikan hak rakyat Sabah untuk mengetahui perkembangan kes tersebut.

Tegas Jeffrey kes berkenaan tidak boleh ditutup dengan penafian Musa tentang hubungannya dengan Michael Chia walaupun Musa mengatakan, "Dia bukan nominee saya dan saya tiada nominee."

Oleh kerana kes berkenaan dalam proses perbicaraan, maka Jeffrey percaya ada pihak yang menggunakan Pejabat Perdana Menteri untuk mengaburi mata ICAC bahawa wang yang disita daripada Michael Chia adalah milik Kerajaan Malaysia dan bukannya milik Musa atau pemimpin Sabah yang lain.

"Kita sedang mendapatkan pengesahan bahawa seorang Setiausaha Sulit yang berkelulusan Doktor telah mengeluarkan surat (palsu) kepada ICAC untuk melepaskan pemimpin terlibat daripada tindakan," ujar Jeffrey yang kesal kerana ada pihak telah menyalahgunakan kemudahan kepala surat Kerajaan Persekutuan untuk melepaskan penjenayah.

DR JEFFREY KITINGAN

Sehubungan itu, kata Jeffrey, beliau menggesa agar SPRM menjalankan siasatan dan mengheret mereka yang menyalahguna kuasa bersubahat mengakui bahawa wang yang dirampas adalah wang Kerajaan Negeri atau Kerajan Persekutuan adalah Pengkhianat Kepada Yang Di Pertuan Agong dan wajar dijatuhi hukuman berat kerana mensabotaj ekonomi negara.

Bagaimanapun kata Jeffry, beliau kesal kerana dalam usaha untuk membebaskan Michael Chia, Peguam Negeri Sabah terpaksa memainkan peranan penting untuk memberi pengesahan kepada ICAC Hong Kong dan beliau memuji sikap Roderick yang memilih untuk meletakkan jawatan daripada bersekongkol dengan kes berprofail tinggi ini.

"Saya mendesak agar Kerajaan Negeri Sabah membuka kertas Siasatan atau Kertas Putih bagi menjelaskan isu perletakan jawatan Peguam Negeri yang berdidikasi ini kepada rakyat," ujar Jeffrey yang akan menemui beberapa pihak di Hong Kong untuk mendapat pengesahan lanjut.

No comments:

Post a Comment