Thursday, January 22, 2009

SELAMAT DATANG KE MAJLIS SINAR KASIH HARAPAN


DATIN SERI RAYA EROM - Pengerusi Yayasan Kebajikan Suria

PENGERUSI Yayasan Kebajikan Suria, Datin Seri Raya Erom mempersilakan pertubuhan bukan kerajaan dan aktivis masyarakat menghadiri Majlis Sinar Kasih Harapan yang akan diadakan di kediaman beliau di Desaria, No. 4, Lorong Likas pada 24 Januari 2009.

ATUR CARA MAJLIS:

9.45 pagi - Ketibaan tetamu.
10.00 pagi - Ceramah Motivasi "Sinar Kasih Harapan" oleh Professor Madya Dr.
Mohammad Agus Yusoff dari UKM.
10.45 pagi - Ucapan Pelancaran oleh Yang Berbahagia Datin Seri Raya Erom,
Pengerusi Yayasan Kebajikan Suria.
- Penyampaian Bantuan Kemanusiaan Kepada Tabung Gaza kepada Wakil TV3.
- Bacaan doa Oleh Ustaz Harun Tafsir
- Jamuan Ringan
- Bersurai

NOTA: Dijangka seramai 100 tetamu akan hadir dan beramah mesra dengan 60 anak-anak yatim daripada Rumah Kebajikan Suria, Tuaran.

PENGENALAN

Program 'Sinar Kasih Harapan' diilhamkan oleh Yayasan Kebajikan Suria di bawah teraju Datin Seri Raya Erom yang akan dikendalikan oleh sukarelawan dari Yayasan Kebajikan Suria yang akan mendengar, menasihat dan mencadangkan bantuan serta kaunseling jika perlu.

Program ini juga sebagai saluran untuk berkongsi, mendengar masalah, kesulitan dan pandangan yang dihadapi oleh kaum hawa bertujuan membantu mencari jalan penyelesaian di samping mengeratkan hubungan silaturahim.

MATLAMAT PROGRAM

Menyediakan ruang berkongsi pendapat
Menyediakan kefahaman realiti kehidupan
Memberi laluan luahan masalah
Memberi cadangan penyelesaian
Membina pemikiran positif
Mengeratkan silaturrahim

YAYASAN KEBAJIKAN SURIA- SEPINTAS LALU

YAYASAN Kebajikan Suria ditubuhkan pada 14 Mei 1996 yang lahir daripada prinsip kesedaran membantu mereka yang memerlukan, hasil percambahan fikiran Datin Seri Raya Erom, selaku pengasas dan pengerusi yayasan ini.

Pada awal penubuhannya, yayasan ini terletak di Kampug Likas dan beroperasi di sana sehingga awal tahun 2001.

Pada Februari 2001, Yayasan Kebajikan Suria telah berpindah ke bangunan baru di Kampung Panjut, Berungis, Tuaran dan dikenali sebagai Kompleks Yayasan Kebajikan Suria.

Kompleks ini mempunyai tiga buah blok asrama untuk pelajar lelaki dan perempuan, ruang pejabat, dewan makan, dapur, surau dan rumah untuk kakitangan. Kompleks ini juga turut menyediakan mini perpustakaan untuk kemudahan dan rujukan pembelajaran penghuni asrama.

Kelas tambahan dan kelas agama turut disediakan kepada para penghuni dan mendapat bantuan tenaga pengajar dari Jabatan Kebajikan Islam (JAKIM).

Penghuni Kompleks YKS juga mendapat pendidikan di sekolah kerajaan di daerah Tuaran.


MATLAMAT PENUBUHAN

Membantu mereka yang memerlukan, insan istimewa, anak-anak yatim dan golongan tidak berkemampuan.

Meningkatkan kesedaran untuk berilmu dan memupuk semangat berdikari, berakhlak serta berkeyakinan.

Menanam sikap penyayang di kalangan masyarakat tanpa mengira jurang perbezaan taraf hidup.


ASRAMA YAYASAN KEBAJIKAN SURIA

Asrama ini ditubuhkan untuk memberikan perlindungan kepada anak-anak yatim dan mereka yang tidak berkemampuan. Penghuni asrama yayasan ini terdiri daripada anak-anak yang memerlukan dari seluruh daerah di negeri Sabah.

Penghuni asrama seramai 52 orang iaitu 27 orang penghuni lelaki dan 25 orang penghuni perempuan. Mereka berumur di antara 7 hingga 17 tahun yang terdiri daripada golongan kurang bernasib baik, yatim dan yatim piatu.

Aktiviti riadah dan bersukan turut diadakan pada sebelah petang. Pada masa cuti sekolah, anak-anak YKS diberi kesempatan untuk mengadakan lawatan sambil belajar untuk menambah pengetahuan dan mempelajari sesuatu yang baru dengan lebih dekat lagi.

No comments:

Post a Comment